Viisi asiaa, joilla uusi teknologia parantaa asuntolaina-asiakkaan arkea

Pankkien lähivuosien palvelukehitys on vauhdikkaampaa kuin koskaan aikaisemmin. Edellinen suuri kehitysaalto 20 vuotta sitten siirsi henkilökohtaista asiakaspalvelua massiivisesti itsepalvelukanaviin. Nyt käynnissä olevat uudistukset tuovat asiakaspalvelua takaisin – tosin automatisoituna.
Nopeaa, vaivatonta ja varmaa – tässä on uuden pankkipalvelun ydin, vaikka tietoteknisistä investoinneista kertovissa uutisissa muutosten konkreettinen vaikutus asiakkaan arkeen jää usein hämäräksi. Käytännön asiakashyötyjen sijasta pankkien viestinnässä korostetaankin turhaan sitä, että rahaa palaa paalitolkulla ja että henkilökuntaa karsitaan taas.
Asiakkaan onneksi pinnan alla siis tavoitellaan siis myös hänen etuaan. Asuntolaina-asiakkaan on lupa odottaa palveluunsa mielenkiintoisia harppauksia, sillä esimerkiksi seuraavat konkreettiset uudistukset voivat hyvinkin olla totta jo muutaman vuoden sisällä:

  • Asuntolainan hakeminen ja kilpailuttaminen helpottuvat, kun omat tili- ja tapahtumatiedot voi luovuttaa lainahakemuksen yhteydessä potentiaaliselle asuntolainapankille yhdellä klikkauksella. Sujuva kilpailutus sataa aina asiakkaan laariin, sillä parhaan lainatarjouksen saa vain kilpailuttamalla.
  • Pankki hankkii asuntovakuudeksi tarjottavan asunto-osakkeen isännöitsijätodistuksen osana luottoprosessia automaattisesti asiakkaan puolesta. Riittävän ajoissa hankittu ja pankin analysoima isännöitsijäntodistus auttaa asiakasta huomioimaan asuntoon tai taloyhtiöön liittyvät erityispiirteet ja mahdolliset haasteet.
  • Asiakkaan tulo- ja vakuustietojen keräämisen ja analysoinnin automatisointi antaa pankille mahdollisuuden sitovan luottopäätöksen tekemiseen nykyistä nopeammin – sopivissa yksi laina – yksi vakuus -tapauksissa jopa automaattisesti.
  • Simppelit asuntohankkeet voidaan toteuttaa digitaalisesti aina asuntokauppaan saakka. Kauppakirjan allekirjoitukset, asuntolainan nostaminen, omistuksen siirrot ja verojen maksaminen voivat tapahtua paperin sijasta pankin kumppaniverkoston tarjoaman palvelun sisällä.
  • Asuntolainoihin liittyvät yksinkertaiset neuvontatapahtumat hoituvat tekoälyn tuottamana henkilökohtaisen kaltaisena asiakaspalveluna. Tekoälyn avulla pankit voivat myös laajentaa edellä mainittuja uusia palveluita yhä monipuolisimmiksi ja monimutkaisempiin asuntolainahankkeisiin.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että isojen järjestelmähankkeiden rinnalla asuntolainapankkien tulee pitää huolta myös perinteistä asiakaspalvelusta. Hyvän asuntolainapankin tunnistaakin siitä, että pankin henkilökunta on aina helposti tavoitettavissa, asiakkaalle tärkeät asiat hoituvat ripeästi ja että pankki tarjoaa asiakkailleen juuri heidän kaipaamaansa täsmäpalvelua. Käytännön esimerkkeinä asiakkaita auttavista kevyistä lisäpalvelusta ovat taloyhtiöiden remonttirahoitussuunnitelman piirtävä Hypon Taloyhtiön lainalaskuri sekä kynän ja paperin asuntonäytöllä korvaavaa Hypon Kotibongari.
Suunta kehitykselle on selvä. Kaikkialla maailmassa pankit lyövät miljardeja dollareita ja euroja palveluiden kehittämiseen samalla kun sadat pienet finanssialan teknologia- eli fintech-yhtiöt etsivät kuumeisesti reseptiä, jolla nousta rahoituspalveluiden Uberiksi. Kuten tavallista, voittajat tekevät asiat fiksusti ja asiakkaiden tarpeisiin osuen.
Kirjoittaja on Hypon lainaamisesta ja asiakaspalvelusta vastaava pankinjohtaja.

Subscribe
Notify of

6 Kommenttia
Inline Feedbacks
View all comments
Ari Pauna
6 years ago

Kiitos kommenteistanne ”Määräaikaistallettaja” ja ”Caveat_emptor”; Selvyyden vuoksi, Hypo ei pyri asuntorahoituksen ”uberiksi”. Teknologiasta sen verran, että yleensä visiot osoittautuvat erittäin ylioptimistisiksi. Asiakaspalvelusidonnaisista kuluista saadaan säästöjä vähemmän kuin alussa on arvioitu ja tietotekniikka vie enemmän kuluja kuin alussa on arvioitu. Lisäksi hankkeet valmistuvat reilusti tavoiteaikataulujen jälkeen. Itse nostan keskiöön tietoturvan ja – suojan. Siinä riittää tekemistä jo tänä päivänä. Saati tulevaisuudessa. Hypo A

Sami Vallinkoski
6 years ago

Kiitos kommentista Caveat_emptor
Tulossa olevat suuret pankki-investoinnit tuovat varmasti ainakin pienten paalien verran työtä myös kotimaiselle ict-kentälle, vaikka uusien palveluiden ytimenä olisikin kansainvälinen valmisjärjestelmä. Tämä on hyvä juttu. Olen myös samaa mieltä siitä, ettei Postipankissa vuonna 1958 käynnistetyn Ensi tietokoneen aloittama pankkityön digitalisointi ja automatisointi pysähdy Suomessa nyt suunnitteilla oleviin hankkeisiin. Onneksi uudistukset samalla myös avaavat uusia mahdollisuuksia – niin työntekijöille kuin asiakkaille.
Sami Vallinkoski
pankinjohtaja

Caveat_emptor
6 years ago

Pankkipalveluiden kehittämisessä ei mitään huomautettavaa, hieno juttu. Eikä sitä rahaa ”pala paalikaupalla”, vaan se siirtyy it-järjestelmien kehittäjille, toivottavasti kotimaisille, jotka palkkaavat samoilla paaleille lisää väkeä, jne.
Toivottavasti pankit osaavat myös varautua siihen digitalisaation (jo toisen) vallankumouksen ikävään sivuoireeseen, että kukaan ei vielä tiedä missä järjestyksessä aikaisemmin hyvin palkatut ja ”turvalliset” asiantuntijatehtävät automatisoidaan.
Suosittelen alkajaisiksi rajoittamaan nollakorkojen aikana myönnettävien asuntolainojen maksuajat 15-20 vuoteen.

Caveat_emptor
6 years ago

Itse puolestani tallettaisin rahojani juurikin siihen pankkiin, joka tällä hetkellä antaa ”markkinoiden huonoimman” sijoitusasuntolainatarjouksen NIMENOMAAN ”likvidiä stadilaista asuntovakuutta vastaan”.
Se nimittäin joutuu viimeisenä ongelmiin kun tämänkertaisen asuntosirkuksen musiikki lakkaa ja käyrät kääntyvät kaakkoon.

Sami Vallinkoski
6 years ago

Kiitos kommentista Määräaikaistallettaja.
Pienten FinTech- yhtiöiden palveluihin on varmasti hyvä suhtautua aluksi terveellä kriittisyydellä. Tietoturvallinen asiointi voi joillakin toimijoilla jäädä kasvutavoitteiden jalkoihin. Hypon oma palvelukehitys noudattaa tuttua kaavaa. Asiat tehdään asiakkaan ehdoilla, turvallisesti ja riskit halliten.
Sami Vallinkoski
pankinjohtaja

Määräaikaistallettaja
6 years ago

Minä ottaisin kyllä talletukseni pois pankista joka pyrkii rahoitusalan uberiksi.