Tietoa Hypon tietojärjestelmäuudistuksesta

Hypo uusii tietojärjestelmiään vuoden 2022 aikana. Uudistuksen avulla voimme jatkossa tarjota entistäkin parempia pankkipalveluja asiakkaillemme. Lisätietoja ja tarkempia ohjeita kerromme alla. Alla myös uudistukseen liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä (K) ja vastauksia (V).

 

K: Miksi muutos?
V: Muutoksen taustalla on teknologiauudistuksemme, jossa vanha pankkijärjestelmä kokonaisuudessaan korvataan uudella. Uudistuksen tavoitteena on palveluiden parantaminen. Uudistuksen myötä voimme jatkossa tuoda myös uusia toimintoja mobiilipankkiin.

Laina-asiakkaita koskevia muutoksia  

Annuiteettilainat 

Annuiteettilainan maksuerien suuruus vaihtelee jatkossa nykyistä enemmän, koska kuhunkin erään sisältyvän koron määrä vaihtelee kuukauden kalenteripäivien lukumäärän mukaisesti. Vuositasolla maksettava koron määrä säilyy ennallaan. Esimerkiksi 200 000 euron lainassa, jossa korko 0,8 % ja takaisinmaksuaika 15 vuotta, kuukausierien välinen vaihtelu on enimmillään 14 euroa.

Tasalyhennyslainat 

Kiinteä lyhennysmäärä lasketaan jäljellä olevan lainamäärän ja jäljellä olevan laina-ajan mukaan. Tämän takia tasalyhennyslainojen kiinteän lyhennysmäärän suuruus saattaa muuttua nykyisestä.  Jos maksuerän muuttumisesta on teille haittaa, pyydämme teitä olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme.   

K: Onko maksuerä mahdollista päivittää ja mitä toimenpiteitä se edellyttää?
V: Maksuohjelman päivittäminen tapahtuu tapauskohtaisesti. Ole tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme, niin selvitetään mahdollisuus maksuohjelmanne muuttamiseen.

Koron laskutus 

Lainan eräpäivä siirtyy automaattisesti seuraavalle pankkipäivälle, jos eräpäivä on viikonloppuna tai pyhäpäivänä. Tällaisissa tapauksissa viikonlopun tai pyhäpäivien korko veloitetaan jatkossa kuitenkin vasta seuraavassa maksuerässä.

K: Miksi koron laskutus muuttuu?
V: Vanha ja uusi tapa molemmat ovat oikein. Järjestelmäuudistus tuo uuden laskutustavan

K: Maksanko yhtä paljon korkoa kuin aiemmin?
V: Kyllä, maksat korkoa saman verran, vain jaksotus muuttuu. Vuositasolla ja lainatasolla summat on yhtä suuret.

Tulevien maksuerien tiedot 

Lainan seuraavan maksuerän näkee viimeistään 2–3 päivää ennen eräpäivää Hypon Mobiilipankista. Maksuerä on nähtävillä myös e-laskulta tai paperiselta laskulta. 

Varmistattehan, että lainanhoitotilillänne on riittävästi saldoa jokaisena eräpäivänä.

Erillisilmoitukset lainan maksueristä jäävät pois

Osa asiakkaistamme on saanut erillisen ilmoituksen jokaisesta tulevasta lainan maksuerästä. Luovumme jatkossa tästä ilmoituksesta.

 

Laina- ja talletusasiakkaita koskevia muutoksia

Lainojen ja talletusten sopimusnumerot muuttuvat  

Lainojen ja talletusten sopimusnumerot muuttuvat hieman. Muutos ei vaikuta lainojen maksamiseen eikä tallettamiseen, sillä molemmissa käytetään ennestään tuttua viitenumeroa ja samaa Hypon tilinumeroa myös jatkossa. Näette voimassa olevat tiedot esimerkiksi Hypon Mobiilipankista.

Ohje tallentamiseen löytyy täältä: Usein kysyttyä

Vanhan verkkopankin käyttö on loppunut

Osana teknologiauudistustamme luovuimme henkilöasiakkaiden vanhasta verkkopankista lokakuun 2021 lopusta lukien. Hypon Mobiilipankki korvaa käytössä olleen vanhan verkkopankin.

K: Mistä saan jatkossa tiliotteen?
V: Tiliotteet on mahdollista nähdä jatkossa Hypon Mobiilipankista. Tiliotteet eivät näy heti uudistuksen alkuvaiheessa, mutta ne pyritään saamaan mahdollisimman pian nähtäväksi Mobiilipankkiin. Viimeisimmät tilitapahtumat näet Mobiilipankista.

K: Miten pääsen kirjautumaan Mobiilipankkiin?
V: Mobiilipankki on ladattavissa puhelimesi sovelluskaupasta (lataa iPhonelle tai Androidille, ”Hypon Mobiilipankki”). Voit käyttää mobiilipankkia myös selaimella osoitteessa https://m.hypo.fi. Mobiilipankkiin on mahdollista kirjautua oman tilipankkisi verkkopankkitunnuksilla ja/tai luoda omat tunnukset, joilla jatkossa kirjaudut mobiilipankkiin helposti. Mobiilipankista pääset katselemaan esimerkiksi lainasi tiedot, talletustilin saldon tai lähettämään turvatun viesti meille.

K: En näe Mobiilipankissa tietoja tilistä, johon minulla on käyttöoikeus, miksi?
V: Toistaiseksi näet Mobiilipankista tiedot vain tileistä, joiden omistaja olet.

K: Miten näen tiedot niistä tileistä, joihin minulla on käyttöoikeus?
V: Ottamalla yhteyttä Hypoon. Ks. Asiakaspalvelun yhteystiedot henkilöasiakkaille.

Asiakaspalvelun yhteystiedot henkilöasiakkaille

Helpoiten saatte yhteyden Hypoon

  • lähettämällä suojatun asiakasviestin Hypon Mobiilipankki -sovelluksesta (ladattavissa sovelluskaupasta) tai kirjautumalla selaimella Mobiilipankkiin (kirjoittamalla selaimen osoitekenttään https://m.hypo.fi) tai
  • lähettämällä suojatun asiakasviestin Hypon nettisivuilta.

Mobiilipankissa näette lainojenne ja tilienne tiedot.

Voitte myös lähettää sähköpostia hypo@hypo.fi  tai soittaa numeroon 09 228 361.

 

Asiakaspalvelun yhteystiedot yritysasiakkaille

Helpoiten saatte yhteyden Hypoon lähettämällä suojatun asiakasviestin Hypon nettisivuilta.

Voitte myös lähettää sähköpostia hypo@hypo.fi tai soittaa numeroon 09 228 361.

Asunto-osakeyhtiöiden asioissa yhteydenotot sähköpostilla asoy@hypo.fi.

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Helpoiten saatte yhteyden Hypoon lähettämällä suojatun asiakasviestin.

Voitte myös lähettää sähköpostia hypo@hypo.fi.

Asunto-osakeyhtiöiden asioissa yhteydenotot sähköpostilla asoy@hypo.fi.