Usein kysyttyjä kysymyksiä

Parempaan asumiseen. Turvallisesti.

Miten teen siirron talletustililleni? Voinko hakea lainaa asunnon ostoon Turusta? Lainan maksu myöhästyi, mitä teen?

Alle olemme keränneet usein kysyttyjä kysymyksiä palveluihimme liittyen. Asiakaspalveluumme auttaa myös mielellään. Meidät tavoitat soittamalla 09 228 361 tai lähettämällä turvatun asiakasviestin.

Hypon tietojärjestelmäuudistukseen liittyvät asiat löydät klikkaamalla hypo.fi/uudistus. Löydät sieltä käytännön muutokset ja ohjeet.

Usein kysytyt kysymykset
Hypon toiminta-alue
Asiakkaan tunteminen – miksi Hypo kysyy?
Taloyhtiöiden lainat
Tilisiirto Hypoon
Tililtä nostaminen
Vastatilin vaihtaminen
Mobiilipankin käyttöönotto ja salasanan vaihto
Jos lainanmaksu myöhästyy
Lyhennysvapaan tarve
Vuokra-asunnot
Vanhat Mastercardit

*

Hypon toiminta-alue

Lainan vakuutena voimme käyttää vakituisessa asuinkäytössä olevaa asunto-osaketta tai kiinteistöä pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa), Uudellamaalla (suurimmat kunnat), Tampereen ja Turun työssäkäyntialueella, Lahden, Hämeenlinnan, Oulun, Jyväskylän tai Kuopion kaupunkien keskustan alueella.

Sijainti arvioidaan myös aina tapauskohtaisesti.

Rahoitamme yksityishenkilöiden rakentamishankkeita valikoivasti ja turvaavasti käymällä läpi jokaisen tapauksen yksityiskohtaisesti.

*

Asiakkaan tunteminen – miksi Hypo kysyy?

Hypoa velvoittavat monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta, minkä vuoksi ylläpidämme säännöllisesti asiakastietojamme. Kun olet esimerkiksi tekemässä muutosta lainaasi, päivitämme asiakastietosi ja pyydämme sinua täyttämään Asiakkaan tuntemistiedot –lomakkeen. Kysymme mm. oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP) tai tällaisen henkilön perheenjäsen.

 

Yksityishenkilön tuntemistietolomakkeen voit tulostaa käyttöösi täältä:

Asiakkaan tuntemistiedot, yksityishenkilö

 

Yritysten ja yhteisöjen tuntemistietolomakkeen voit tulostaa käyttöösi täältä:

Asiakkaan tuntemistiedot, yritys- ja yhteisöasiakas

*

Taloyhtiöiden lainat

Kaikki kysymykset ja pyynnöt taloyhtiölainoista pyydämme lähettämään sähköpostilla osoitteeseen asoy@hypo.fi >.

Lisätietoa lainoista löydätte myös Taloyhtiölainat > -alasivulta.

*

Tilisiirto Hypoon

Talletusohjeen löydät tilisopimuksesi liitteenä olevasta tilin avausilmoituksesta tai mobiilipankista.

Tee talletus tilillesi verkkomaksuna seuraavilla maksutiedoilla:

Saaja: Suomen AsuntoHypoPankki
Tilille: FI47 1660 3000 0635 14
Viite: Henkilökohtainen viitenumero (löytyy mobiilipankista tai tilin avausilmoituksesta)

Koska Suomen AsuntoHypoPankki Oy ei ole maksuliikepankki eikä sinne avattu talletustilisi ole maksuliikennetili, kaikki maksuliikenne tapahtuu Suomen AsuntoHypoPankki Oy:n yllä mainitun pankkitilin kautta. Viitenumero ohjaa talletuksen tilillesi.

*

Tililtä nostaminen

Nostopyynnön teet helposti lähettämällä meille viestin Hypon mobiilipankista tai suojatulla asiakasviestillä tai soittamalla asiakaspalveluumme 09 228 361.

Pyytämäsi summa siirretään ilmoittamallesi vastatilille, eli omalle tilillesi maksuliikepankissa. Emme tarjoa käteispalveluita.

Muistathan ilmoittaa yli 50 000 euron suuruisista nostoista hyvissä ajoin etukäteen asiakaspalveluumme.

*

Vastatilin vaihtaminen

Vastatili on toisessa pankissa sijaitseva oma tilisi, jonne siirrämme nostot Hyposta. Tilin voit vaihtaa lähettämällä meille viestin Hypon Mobiilipankista tai suojatulla asiakasviestillä tai asioimalla konttorissamme.

Puhelimitse emme voi päivittää vastatiliä.

Jos tililläsi on useampi omistaja, tarvitsemme kaikkien suostumuksen vastatilin vaihtamiseen, ellei tilisopimuksen ehdoissa tai tilin yleisissä ehdoissa ole määrätty, että tiliomistaja saa yksin tehdä tiliä ja tilisopimusta koskevia päätöksiä, kuten muuttaa vastatilin.

*

Mobiilipankin käyttöönotto

Lue lisää Mobiilipankin käytöstä tästä linkistä.

Mobiilipankin salasanan vaihto

Mobiilipankin salasanan saat vaihdettua, kun kirjaudut Mobiilipankkiin tästä > tai Hypon etusivulta. Salasanan saat vaihdettu mobiilipankissa klikkaamalla vasemmassa yläkulmassa näkyvää kolmea vaakaviivaa ja sieltä edelleen omaa nimeäsi. Jos tunnuksesi tai salasanasi on hukkunut tai et muista niitä, linkin kautta voit kirjautua Mobiilipankkiin toisen pankin tunnuksilla.

*

Jos lainanmaksu myöhästyy

Jos lainanmaksu on myöhästynyt, ja teet siirron lainanhoitotilillesi eräpäivän jälkeen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit soittaa meille 09 228 361, lähettää viestin Hypon mobiilipankista tai toisen pankin pankkitunnuksilla asiakasviestillä.

*

Lyhennysvapaan tarve

Lainan muutoshakemuksen löydät verkkosivuiltamme (nykyisen lainan muuttaminen >) ja Mobiilipankistamme.

Käsittelemme lyhennysvapaahakemukset aina tapauskohtaisesti. Maksumuutospalkkio lyhennysvapaasta on 210,00 euroa.

Hakemuksella tulee olla selvitys lyhennysvapaan syystä. Lyhennysvapaan syynä voi esimerkiksi työttömyys, lomautus, äitiysloma, vakava sairaus tai puolison kuolema.

Jos lainan vakuutena on asunto-osake, tarvitsemme myös isännöitsijäntodistuksen, joka on korkeintaan 3 kuukautta vanha.

*

Vuokra-asunnot

Newsec vastaa Hypon asuntojen vuokraamisesta. Kaikki vuokra-asunnot löytyvät Newsecin kodisto.fi -nettipalvelusta.

*

Mastercard-korttien voimassaolo päättyi 31.3.2022

Hypon välittämien Compass Card Mastercard -luottokorttien käyttö päättyi 31.3.2022. Sen jälkeen kortin käyttö on ollut kielletty.

Mahdollisissa luottokorttiasi koskevissa tiedusteluissa voit olla yhteydessä Compass Cardin asiakaspalveluun arkisin klo 9:30-16:30 puh. 0204 29 1730. Puhelumaksu 0,0835 e/puhelu + 0,167 e/minuutti (alv 24 %). Puhelut tallennetaan.

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä!

Yhteystiedot

Kokenut asiantuntija hoiti asiani ilman turhia mutkia. Tavallisissa pankeissa tuputettiin kaikenlaista turhaa, vaikka tiedän tarpeeni riittävän tarkasti.

Hypon asiakas

ASP-laina

ASP-lainajärjestelmä on tuettu tapa kohti ensimmäistä asuntokauppaa. Saat meiltä asiantuntevat neuvot kaikkiin yksityiskohtiin.

Lue lisää ASP-lainasta

Taloyhtiölainat

Hyposta monipuolista rahoitusta joustavasti ja vaivattomasti. Otamme aina huomioon taloyhtiöiden ja osakkaiden yksilölliset tarpeet.

Lue lisää taloyhtiölainasta

Mobiilipankki

Mobiilipankin avulla näet lainojesi, talletustesi ja asuntovarallisuutesi tilanteen helposti ja turvallisesti. Mobiilipankissa voit myös viestiä kanssamme ja tehdä asiakkuuteesi liittyviä toimeksiantoja.

Tutustu Mobiilipankkiin