Hypon reaktio: Kuluttajien luottamusta koetellaan, mutta yritykset jaksavat yhä uskoa tulevaan
”Kuluttajien luottamus pysyi pohjilla lokakuussa ja kotitaloudet povaavat nyt kerta toisensa jälkeen synkkiä aikoja. Käsillä oleva luottamuksen syöksy on voimakkain mittaushistorian aikana, johon mahtuu finanssikriisin ja koronan kaltaisia koettelemuksia. Samaan aikaan yritysten luottamus on pitänyt pintansa. Suomen syyssumu on nyt erityisen sakeaa, kun elinkeinoelämän ennusteet eroavat kuluttajien arvioista näin radikaalisti”, Hypon ekonomisti Juho Keskinen kuvaa.
Tilastokeskuksen julkaisema kuluttajien luottamusmittari asettui lokakuussa saldolukuun -17,6, kun se oli syyskuussa -18,3. Helmikuussa ennen sodan alkua luottamusmittari sai vielä arvon 0,5. Syyskuussa julkaistu luottamuslukema on vuodesta 1995 alkavan mittaushistorian alhaisin. Elinkeinoelämän keskusliitto julkisti samalla yritysten luottamusmittarit.
”Rakennusala on ainakin toistaiseksi ottanut poikkeusolot vastaan yllättävänkin vakaasti, kun luottamusindikaattori on pysynyt yhä jokseenkin kelvollisella tasolla. Inflaatio ja kuluttajien kurimus heijastuukin voimakkaammin nyt palvelualoille ja vähittäiskauppaan, joiden myyntiodotukset ovat olleet laskussa pitkin syksyä. Teollisuuden tilauskanta on laskusuunnasta huolimatta yhä pitkän aikavälin keskiarvonsa yläpuolella. Kuluttajaluottamuksen matalaa saldolukua selittää etenkin epävarmuus oman ja Suomen talouden tulevaisuudesta. Myös asunnonostoaikeet ovat hiipuneet ja nyt alle 12 prosenttia kuluttajista harkitsee asunnon ostoa vuoden sisällä. Vaikka ostoaikeiden lasku on ollut jyrkkä vauhdikkaan markkinavaiheen jälkeen, pidempään historiaan peilaten ostohousuja suunnitellaan puettavan tulevan vuoden sisällä kuitenkin vielä jokseenkin kelvollisesti. Asuntohintojen notkahdukset eivät siis kerro suinkaan vain kuluttajien varovaisuudesta, mikä liittyy tyypillisesti talouden ei-toivottuihin haasteisiin, vaan myös runsaasta uudistuotannosta kasvukeskuksissa, mikä on varsin tervetullutta korkeiden hintojen alueilla. Työttömyyden uhkaa kuvaava luottamusmittari ei ole heikentynyt yhtä merkittävästi kuin yleinen talousluottamus, ja työllisyystilanne tuokin valoa kuluttajien syvimpään synkkyyteen”, Hypon ekonomisti Juho Keskinen arvioi.