Hypon reaktio: Asuntokauppa yhä kanveesissa – markkinapsykologia syventää sykliä
”Asuntokaupan hiljaiselo jatkui helmikuussa, kun työnseisaukset nakersivat asunnonostajien talousluottamusta ja ensiasunnon ostajien kaupat käteltiin viime vuoden lopussa. Kysyntää poreilee pinnan alla, mutta markkinoiden joukkopsykologia pitää ostajia jarrupolkimella vielä alkuvuonna, kun yleinen epävarmuus käy kuluttajien hermoille. Laskevien hintojen aikana kun on tapana uskoa laskun jatkuvan, vaikka taloudesta saataisiinkin myös myönteisiä signaaleja”, Hypon pääekonomisti Juho Keskinen kuvailee.
Hiljaisempaa helmikuuta saa hakea 1990-luvun alkuvuosista asti, jolloin kauppaan ei tosin vaikutettu varainsiirtoveromuutoksella, joka vääristää tällä hetkellä kuvaa asuntomarkkinan todellisesta tilasta.
Tilastokeskus kertoi asuntojen hintojen laskeneen helmikuussa vuoden takaisesta. Verrattuna viime vuoteen hinnat laskivat pk-seudulla 6,7 prosenttia, kun koko maassa hinnat hyytyivät 5,4 prosentilla. Hinnat kuitenkin nousivat tammikuuhun verrattuna. Tilastokeskus kertoi myös kiinteistönvälittäjien kautta tehtyjen asuntokauppojen laskeneen noin 15 prosentilla vuoden takaisesta.
”Asunnon keskimääräinen myyntiaika on käytännössä tuplaantunut korona-ajan tilanteesta pääkaupunkiseudulla. Kahden kuukauden sijasta myyntiin kuluu nyt 3–4 kuukautta niin kerrostalo- kuin rivitaloasunnoissa ja omakotitaloissakin. Raportoidut myyntiajat perustuvat samalla pienempään kokonaiskauppamäärään, eikä käännettä ole vielä nähty, kun kuluttajat kaipaavat selkeämpää signaalia talouden kasvukäänteestä ja korkojen laskusta. Samalla kuluva vuosi tarkoittaa kuitenkin myös kauttaaltaan edullisempaa asumista. Vuokrat laskevat tai polkevat paikallaan uusissa vuokrasuhteissa, asuntovelallisen korkomenot laskevat jo tämän vuoden kuluessa ja lämmitysenergia on edullisempaa kuin vuotta aiemmin. Kun asuntojen hinnat ovat laskeneet selvästi tuloihin ja yleiseen hintatasoon verrattuna, alkaa asumisen kuluttaminen ja omaan kotiin investoiminen houkutella vuoden kuluessa yhä useampaa kuluttajaa”, Hypon pääekonomisti Juho Keskinen tähdentää.